April 20, 2010

Uratakao & Hikage, Takao (April 21st)


The color of the young leaves of Cercidiphyllum japonicum (Katsura) was amazing!

I had a day off today, so I went to Takao. When I got to the station, the bus bound for Kobotoke had already left. So, I walked on the trail by the river to Hikage. It was really nice day and was pretty hot. At Hikage, I could find only a few of flowers of Viola yezoensis f. discolor (Takao Sumire)... Most of them were done already. Instead, quite a few Viola grypoceras (Tachitsubo Sumire) and Viola keiskei (Maruba Sumire) were blooming there.

今日はお休みだったので、高尾駅から日影までちょっと歩いてきました。カツラの新緑、本当にきれいです。タカオスミレは、さすがに、ほとんど終わっていましたが、タチツボスミレ、マルバスミレはたくさん咲いていました。


Gentiana zollingeri (Fude Rindou).


Anemone nikoensis (Ichirin-sou).
蛇滝口までの川辺の道沿いに、点々と咲いていました。ニリンソウよりも大ぶりです。


Anemone nikoensis (Ichirin-sou).


Meehania urticifolia (Rashoumon-kazura).
この花を見ると5月が近づいているのを感じます。


新緑の季節、この手のショット、思わず撮ってしまいます。


Viola verecunda (Nyoi Sumire).
小さいスミレですが、よく見ると紫の模様がきれいなんですよね。


Viola grypoceras (Tachitsubo Sumire).


Viola grypoceras (Tachitsubo Sumire).
さらにひいてみると、こんなにわっさりと咲いていました。


The trees were just starting to bud.


Viola chaerophylloides f. sieboldiana (Higo Sumire).
民家のお庭に咲いていました。


Viola chaerophylloides f. sieboldiana (Higo Sumire).
I found this violet at somebody's yard.


Viola chaerophylloides f. sieboldiana (Higo Sumire).


Cercidiphyllum japonicum (Katsura).


Cercidiphyllum japonicum (Katsura).


Cercidiphyllum japonicum (Katsura).
The leaves look like shining coins!
カツラの葉っぱ、丸っこくてかわいいです。


Viola yezoensis f. discolor (Takao Sumire).
昨日の雨に耐えて、かろうじて残っていました。


Viola yezoensis f. discolor (Takao Sumire).


Viola keiskei (Maruba Sumire).


Viola keiskei (Maruba Sumire).
Most of them are white, but some of them like this one have pinkish flowers.
ほんのりピンク色に見えるマルバスミレもありました。(うまく色が出てないけど…)


Viola keiskei (Maruba Sumire).


Isopyrum trachyspermum (Tougoku Saba-no-o).
It is tiny plant, but I love this flower.
トウゴクサバノオ、好きな花のひとつです。


Isopyrum trachyspermum (Tougoku Saba-no-o).
The Japanese name means "The tail of mackerel", because its seed looks like the tail of mackerel... Do you think so?
この部分が鯖の尻尾なのか…ちょっと苦しいネーミングかな?

2 comments:

てばまる said...

ほぼ同じルートを歩いたみたいですね。イチリンソウの花の大きさにびっくりしますよね。このルートにはサイハイランの群生地もあります。5月中下旬ころです。

bioskop said...

天気に誘われて歩いてきました。
高尾からのバス時間を調べないで、ぶらっと行ってしまったので、結局、てばまるさんと同じルートになってしまいました。
このルート、いつもキバナノアマナが咲く春先に来ていたので、サイハイランがあるとは知りませんでした。知っているルートでも、季節がかわればいろいろ楽しめますね。