April 18, 2010

Hokuto City, Yamanashi (April 18th)


Viola mirabilis var. subglabra (Ibuki Sumire).

We went to Yamanashi to see some violets today. We took trains to Nagasaka Sta. and walked about 10 km from there to Hinoharu Sta. The course is named "Oomurasaki Shizen-hodou". In early summer you can see a kind of butterfly, Sasakia charonda (Oomurasaki), near this course.
The course was pretty easy to walk and we enjoyed the nice scenery of the high mountains like Mt. Yatsugatake and Mt. Kai-komogatake. After a while, we found Viola mirabilis var. subglabra (Ibuki Sumire) right beside the course! We stopped to take pictures pretty often, so it took a lot of time to move on.

山梨県は北杜市のとある自然歩道を歩いてきました。コースのすぐそばにイブキスミレが咲いていました。


Viola mirabilis var. subglabra (Ibuki Sumire).


Viola mirabilis var. subglabra (Ibuki Sumire).
株によって、花はまだこれからのものもかなりあるようでした。


Viola mirabilis var. subglabra (Ibuki Sumire).
通常は花後に葉っぱが上のほうに近づいてくるのですが、こんな風に花が咲いているのに葉っぱが近づいてきているものも。


Viola mirabilis var. subglabra (Ibuki Sumire).


Viola mirabilis var. subglabra (Ibuki Sumire).
透き通るような色合い…なかなかうまく出せません。


Viola mirabilis var. subglabra (Ibuki Sumire).


Viola keiskei (Maruba Sumire).


Lithospermum zollingeri (Hotaru Kazura).


Viola yezoensis (Hikage Sumire).
コースからほんの少し外れて沢沿いに入ってみるとヒカゲスミレがたくさん咲いていました。この株は葉の色が淡い色をしていました。


Viola yezoensis (Hikage Sumire).


Viola yezoensis (Hikage Sumire).


Viola yezoensis (Hikage Sumire).


Viola tokubuchiana var. takedana (Hina Sumire)?
Or the hybrid of Viola tokubuchiana var. takedana (Hina Sumire) and Viola yezoensis (Hikage Sumire)?
ヒカゲスミレが群生している所と少し離れているところにヒナスミレが点々とありました。すると微妙な感じの葉っぱのスミレが…ただの葉っぱの病気なのかな?それとも交雑種?


因みに上の葉っぱの裏側がこちら。


Mt. Yatsugatake.
ふと振り返ると八ヶ岳が見えました。

No comments: