April 26, 2007

Takamizu 3 Mountains, Mitake area (April 26th)


Summit of Mt. Takamizu.

Today's course:
JR Mitake sta. - Mt. Sougaku - Mt. Iwatakeishi - Mt. Takamizu - JR Ikusabata sta.

We went to hike through what is called Takamizu 3 mountains: Mt. Sougaku, Mt. Iwatakeishi and Mt. Takamizu at the Mitake area on the way to Okutama.
We did this course 2 times before, but we didn't notice that there are so many violets through this trail until this time. We found lots of Viola sieboldi (Fumoto Sumire), Viola violacea var. makinoi (Makino Sumire) and Viola rossi (Akebono Sumire). Especially Viola rossi (Akebono Sumire) were spreading around near the top of all the 3 mountains.

高水三山をめぐるコースを歩いてきました。天気も良くて新緑がとてもきれいでした。前に2度このコースを歩いたことがあるのですが、こんなにスミレが咲い ているコースだとは気が付きもしませんでした。マキノスミレもアケボノスミレも、それほど気をつけて探さなくても見つけられるくらいかなりの数、咲いてい ました。アケボノスミレは、小河内峠付近で先日見つけたものよりも色味が濃くて、葉っぱもかなり展開していました。エイザンスミレ、ナガバノスミレサイシ ンも見られましたが、もうそろそろ花期も終盤といった感じでした。


Viola sieboldi (Fumoto Sumire)
フモトスミレとヒメミヤマスミレをどう見分けるのかが全く分かりません。葉のぎざぎざが甘いようなのでこれはフモトスミレかと思うのですが…


Viola sieboldi (Fumoto Sumire)


Viola violacea var. makinoi (Makino Sumire)
このコースにもマキノスミレが咲いていたのですね…


Viola violacea var. makinoi (Makino Sumire)


Viola violacea var. makinoi (Makino Sumire)


Viola rossi (Akebono Sumire)
日当たりのよい斜面にたくさん咲いていました。


Viola rossi (Akebono Sumire)
The leaves are shaped heart.
ハート型の葉もかわいらしいですね。


Viola rossi (Akebono Sumire)


Viola rossi (Akebono Sumire)
小河内峠付近で見つけたときよりも、葉がかなり展開していて面白い表情を見せています。

No comments: