April 13, 2014

Somewhere in the Western Tokyo (April 12th)

Viola x pseudo-makinoi f. concolor (Midori Mitsumori Sumire).
The hybrid between Viola violacea var. makinoi (Makino Sumire) 
and Viola sieboldi (Fumoto Sumire).

    We found another hybrid on April 12th.
It seemed that it was pretty early for the flowers of Viola violacea var. makinoi (Makino Sumire) and Viola sieboldi (Fumoto Sumire), because there were only smaller leaves of them.
However, my partner found the open flower of Viola sieboldi (Fumoto Sumire), and we looked around the spot, then we found the hybrid.
The shape looked likeViola sieboldi (Fumoto Sumire), but the leaves were little longer and the color of the flowers looked like the ones of Viola violacea var. makinoi (Makino Sumire).

こんな交雑種も見つけました。
マキノもフモトも葉っぱがほとんどでまだまだこれからな状態の中、一株だけ目立ってました。
以前見つけたものより、フモト寄りな見た目でした。
交雑種ってやっぱり開花が早いみたいですね。

There were quite a few buds!

Only one of the flowers were open in the morning.

The leaves looked like the ones of Viola sieboldi (Fumoto Sumire),
which is different from the one I found last year.

The backside of the leaves were purplish.

The flower was lovely pink.
There were lots of hair in the center of the flower, 
which is different from Viola violacea var. makinoi (Makino Sumire).

Viola sieboldi (Fumoto Sumire).
Most of them had just small leaves so far.

Viola sieboldi (Fumoto Sumire).

The leaves of Viola violacea var. makinoi (Makino Sumire).
There were quite a few of them on the course.

Viola violacea var. makinoi (Makino Sumire).
A couple of them were already blooming.

Viola violacea var. makinoi (Makino Sumire).

Viola violacea var. makinoi (Makino Sumire).

Viola x pseudo-makinoi f. concolor (Midori Mitsumori Sumire).
More flowers were open around 14:30 in the afternoon.

Viola x pseudo-makinoi f. concolor (Midori Mitsumori Sumire).

Viola x pseudo-makinoi f. concolor (Midori Mitsumori Sumire).

Viola x pseudo-makinoi f. concolor (Midori Mitsumori Sumire).

4 comments:

てばまる said...

おや!? これもあの山ですか? 昨日はバタバタ歩いたので細かく見てられませんでしたが、下の方にはミドリがあるのですよね。
今年は斑入りを探したいです。

bioskop said...

あの山の下の方です。
一部の人には知られてますよね…
自分は林の中をキョロキョロしてたのですが、見つかるのはフモトのちっちゃい葉っぱばかりでした。先へ進もうとした時、相方が別の所を歩いていて見つけました。
斑入り…見てみたいなぁ…てばまるさんのを見るとすごくきれいですよね。

てばまる said...

何となく場所が想像できました(^^;)
あの斑入り「ミツモリスミレ」は群馬ですけど奥多摩でも斑入りフモトはあるので、可能性は高いと思うのですよね。

富士山周辺のも気になってますが、豪雪だったのでかなり遅いかな~?

bioskop said...

探し歩いてる人なら分かっちゃいますかね…いや、てばまるさんくらいにしか伝わってないと思うので、大丈夫だと思います。
フイリで気になってる所があるので、今年は行ってみたいと思っていますが、初めての所なので、時期をまだ計りかねてます。
山梨エリアもどうなんでしょうね。