June 24, 2011

Mt. Mizugaki, Yamanashi (June 24th)


Rhododendron degronianum (Azuma Shakunage) near the top of Mt. Mizugaki.

We went to Mt. Mizugaki in Yamanashi prefecture.
We took early trains to Nirasaki sta. and then took buses to the Mizugaki Sansou Hut.
The view from the bus was pretty amazing. There were small towns with rice field here and there in the middle of nowhere.
The mountain was pretty rocky one and tough for us, but the view from the top and a lot of Rhododendron flowers were so amazing!

山梨の瑞牆山に初めて出かけてきました。
朝早い電車で韮崎駅に7:38着。そこからバスを乗り継いで、瑞牆山荘に9時ごろ到着。
降り立ってすぐ気づいたのは、涼しい風の心地よさ…清々しい香りまでしていました。
途中、岩がちな道を進んでいくと、アズマシャクナゲの濃いピンクの花々にとりかこまれました。
頂上では、見事な見晴らしが楽しめました。


The Mizugaki Sansou Hut.
You can take bus from JR Nirasaki station. It costs 2000 yen.
The course to Mt. Mizugaki starts from there.
瑞牆山荘。
このすぐ向かいにバス停があります。(韮崎駅まで2000円)


After wondering around for an hour or so, we got to the Fujimidaira Hut.
The wind was cool and the greens were so beautiful.
10:20頃、富士見平小屋に到着。キョロキョロ植物を探しながら歩き回っていたので、ちょっと時間がかかってしまいました。


The Momotarou Rock. It was really huge.
桃太郎岩。パカッと割れてます。かなり巨大。


The trail was pretty rocky.
岩がちなトレイル。涼しいながらも段々と汗がふき出してきます。


Viola biflora (Kibana-no-Komanotsume).
There were lots of them blooming by the trail.
コース上で目立っていたのは、キバナノコマノツメ。


Schistostega pennata (Hikari Goke).
It is also called "goblin's gold" or "luminous moss" is a moss know for its glowing appearance in dark places.
ヒカリゴケと思われるものを発見。岩場の暗がりで、怪しく光っていました。


Mt. Fuji was showing on the way to the top of the mountain.
富士山も途中、顔を出し始めました。


Schizocodon ilicifolius var. australis (Akabana Hime Iwa Kagami).
岩場にたくさん咲いていました。


Rhododendron degronianum (Azuma Shakunage).
この周辺一帯でたくさん群生しているようです。
頂上直下周辺では、まだまだフレッシュな花が楽しめました。


Rhododendron degronianum (Azuma Shakunage).
Near the top of Mt. Mizugaki, there were lots of them blooming!


Rhododendron degronianum (Azuma Shakunage).
Each tree has so many flowers!


Rhododendron degronianum (Azuma Shakunage).
As we went closer to the top, the both sides of the trail was covered with rhododendron blossoms!
頂上が近くなるにつれ、花数も増え、コースの両側を埋め尽くさんばかりに咲き乱れていました。


Rhododendron degronianum (Azuma Shakunage).
ひとつの木にこれだけの花が咲いています。すごい!


The view from the top of Mt. Mizugaki.


The view from the top of Mt. Mizugaki.
Mt. Fuji was hiding in the clouds.
頂上からの眺め。富士は雲に隠れています。


The view from the top of Mt. Mizugaki.
Amazing rocks!
面白い巨岩がたくさんあります。


The top of Mt. Mizugaki. We arrived there around 12:30.
It was so windy that my shirt wet with sweat got dry pretty quickly.
頂上では風がものすごく強くて、吹き飛ばされそうな勢いでした。12時半ごろ、到着。


A huge rock from the top of Mt. Mizugaki.
There was a man climbing that rock with rope!
中央に見える巨岩の上には、ロープを使って降りようとしている人の姿が…


Rhododendron degronianum (Azuma Shakunage) at the top of Mt. Mizugaki.
This one was the most bright color one!
頂上で見つけた株。この株は、花色がよりいっそう鮮やかでした。


The view of Mt. Kinpu from the top of Mt. Mizugaki.
金峰山だと思われます。


Rhododendron degronianum (Azuma Shakunage) covering the both sides of the trail.
シャクナゲにとりかこまれている感じ。


Rhododendron degronianum (Azuma Shakunage).


The guy we saw climbing the huge rock at the top was going down now.
山頂で見つけた岩登りのおじさん…下り始めました。見てる方が恐い。


Cephalanthera longibracteata (Sasaba Gin-ran).
林道脇で咲いていました。


Primula japonica (Kurin-sou).
山荘近くの水辺で咲いています。

We came back to the starting point around 15:00. And we took the bus leaving at 15:30 bound for Nirasaki Sta.
山荘に3時ごろ戻ってきて、一休み。3時半発のバスで、韮崎駅に向かいました。


The beautiful sky and clouds at Nirasaki Sta.
韮崎駅に着いたのは4:50くらい。雲からもれる日の光がきれいでした。

2 comments:

てばまる said...

おお! こんどはミズガキ山ですか!
岩岩の山は山歩きの方には人気があります。日帰りでも十分行けそうですね。

シャクナゲがこんなにある山とは知りませんでした。甲武信岳のほうも大群生地があるようです。

bioskop said...

実は、この辺りにカモメランが咲いているらしくて、それも探してみたのですが、残念ながら見つけられませんでした。
奥深いところなので、小屋を使って、ミニ縦走するのも面白そうです。