May 6, 2010

The Allergic Reaction

While we walked around in the mountains in Yamagata, I got the allergic reaction on my arm, which was probably caused by some kind of plants of genus Toxicodendron (Urushi).
I have had this reaction once before while we walked around a mountain in Ojiya in Niigata to take pictures of Viola brevistipulata (Ooba Ki Sumire).
The interesting thing is that I never had such reaction when I was a kid. I played around in the mountains quite often at that time, but I had no problem like this at all.
Anyway, it is really, really itchy now!

やられてしまいました。
多分、ウルシです。ツタウルシかな?
左手首の辺りがかぶれてしまっています。
ものすごーく、痒いです。
去年かなぁ…新潟の小千谷で、オオバキスミレの写真とっているときに、初めて同じかぶれが出たんですよね。子供の頃、あんなに山で遊んでて何ともなかったのに…アレルギーって何とも不思議です。
ネットで調べてみると、マンゴーもウルシ科なんだとか…つい2,3日前にマンゴーパフェとか食べちゃいましたけど…
前回も2,3週間ぐらい直るのにかかったので、また今回もそれぐらいかかるのかな…って、言ってる間も、痒くて仕方ないです!

2 comments:

てばまる said...

僕の郷里ではウルシにかぶれたときは沢ガニをすり潰して患部に塗ると治るという言い伝えがありますが試したことはないです(^^;)

赤ちゃん用のシッカロールは痒さも抑えて患部も乾かせてくれるのでいいですよ。

bioskop said...

てばまるさん
ありがとうございます。
沢ガニの話、ネットで見つけました。てばまるさんの郷里の辺りだったのですね。他にスギナ汁とか蕨の根っこ汁なんかもありました。
シッカロール…天花粉ですね。試してみます!