April 5, 2013

Hikage to Mt. Kagenobu via Mt. Kobotoke-shiroyama, Takao (April 5th)

Viola yezoensis f. discolor (Takao Sumire).

We went to see what kind of violets are blooming now in Hikage and Kogesawa areas.
When we walked on the Hikage trail, we found quite a few Viola yezoensis f. discolor (Takao Sumire) leaves and some flowers.  There were buds, so we can enjoy next week, too, I guess.
It  has been 2 weeks since we walked around this area, and we felt the season passed so quickly.
From Hikage, we climbed up to Mt. Kobotoke-shiroyama and then went to Mt. Kagenobu.
There weren't many people today.  From Mt. Kagenobu, we walked down to Kogesawa.
Here are the first bunch of the pictures taken on our hike today.

日影から小仏城山、影信山、小下沢、裏高尾をめぐって高尾駅まで歩いてきました。
2週間ぶりの日影でしたが、タカオスミレが咲きだしていました。蕾もたくさんあるので、まだこれから楽しめそうです。エイザンスミレなども、すでに葉が大きく展開していて、スミレの季節が一気に進んでいるのを感じました。
 
Viola yezoensis f. discolor (Takao Sumire). 
雨にぬれたタカオスミレ。

Viola yezoensis f. discolor (Takao Sumire). 

Viola yezoensis f. discolor (Takao Sumire). 
日影のタカオスミレは、まだしばらく楽しめそうです。

Viola keiskei (Maruba Sumire).
薄紅色のマルバスミレ。今年も咲いてます。

Viola yezoensis (Hikage Sumire). 

Asarum caulescens (Futaba Aoi).

Viola yezoensis f. discolor (Takao Sumire). 

Viola yezoensis f. discolor (Takao Sumire). 

Cherry blossoms started to bloom on Hikage trail up to Mt. Kobotoke-shiroyama.

 よく見るといろんな種類の桜が咲いています。

一丁平はじめ、奥高尾の稜線上の桜はまだまだこれからの様子。

Viola grypoceras (Tachitsubo Sumire).
魅力的な色合いのタチツボも見つかりました。

Viola eizanensis (Eizan Sumire).

Cymbidium goeringii (Shun Ran).

Viola phalacrocarpa f. glaberrima (Oka Sumire).
オカスミレかと思うのですが、どことなくコスミレな印象も受けます…どうなのかなぁ?

Viola phalacrocarpa f. glaberrima (Oka Sumire). 

Viola obtusa (Nioi Tachitsubo Sumire).
自分は鼻炎で鼻が利かずせっかくの香りもよく分かりませんでした。

Viola grypoceras (Tachitsubo Sumire).
ニオイタチツボ風な印象を持ったタチツボ。

Lindera umbellata (Kuromoji). 
黒文字も花をつけていました。

We had lunch at Mt. Kobotoke-shiroyama, and then headed towards Mt. Kagenobu.

Viola bissetii (Nagaba-no-sumiresaishin).

Viola eizanensis (Eizan Sumire).

The view on the way to Mt. Kagenobu.

Viola grypoceras (Tachitsubo Sumire).

Viola eizanensis (Eizan Sumire).

Viola eizanensis (Eizan Sumire).
影信山周辺はエイザンスミレがたくさん咲いていました。

Viola rossii (Akebono Sumire).
We saw this kind first this year.
今年初のアケボノスミレ。一輪だけ発見。

Viola eizanensis (Eizan Sumire).
This one was white.
花柄も緑色のほぼ白花のエイザンスミレ。

Viola tokubuchiana var. takedana (Hina Sumire).
小仏峠付近でもヒナスミレが咲いていましたが、もう終盤といった感じでした。

2 comments:

てばまる said...

金曜日に行かれてたのですね。天気がいいので指をくわえて仕事してました(^-^;)

ところで、謎のオカスミレ? 同じ斜面だと思いますが、僕も今日みつけてハテナ?でした。かなりのボリュームですし、雑種は強く疑いますが、あるとしたらコスミレとオカスミレまたはアカネスミレの交雑種「ヒノクマスミレ」じゃないかと思うのですが、なんとも悩ましいです。全体に毛がないのでオカスミレとコスミレかな? 近くにマルバスミレやエイザンスミレもあるので魅力的な斜面です。

biskop said...

やはりあの斜面だったんですね。
私もガードレールの近くのエイザンに目がとまって、よく見たらいろんなものが咲いているのに気付きました。
近くのオカなんかに比べても、花の雰囲気も、サイズも違ってましたよね。
影信山直下も伐採されていて日照りがよくなってました。